Pages

Sunday, May 1, 2011

pada si pohon getah

Aku suka tajuk ni sbb sejak aku kecik,aku dah tahu rupa pokok getah.Siapa yg dah kenal aku jngn fikir aku tak pernah cuba "membusukkan diri" dngn lanton nie..Aku pernah ikut atuk perempuan aku pergi kebun n tolong "ngopek".hhahahaha...aku suka perkataan uh................Tp bila balik je,pak cik aku yg bujang tu ejek n wat gaya(tutup hidung tahan busuk),memang aku rse nk tembak je mamat uh.nasib baik dia la satu2nye pak cik aku..hahaha..

Memang bau lanton uh melekat ar kat tangan aku,seminggu aku keje gosok limau kt tangan.hahaha...tambah menyesakkan jiwa bila time aku nk capai mangkuk yg tinggi uh,ade susu getah yg tetumpah kt rambut aku,memang aku dah fobia la jugak lepas tu,.hahah...(cube la korg bayangkan usaha nk bersihkan rambut aku tu)


Tp family aku selalu cakap "busuk2 tu bau duit"..N dalam baru tak baru la,harga lanton memang naik melambong,kaya la org2 yg ade kebun getah.Yg xpernah noreh pon snggup ar dtg jauh2 nk noreh...
Bg aku la,org2 yg kerja noreh kena hati2 time harga dia naik,sbb nanti harga dia turun pon mendadak.so kena menyimpan..


Ni pulak biji getah(bg mereka yg xtahu la)...Memang aku suka giler kumpul benatang ni,.Kulit dia penuh kesenian n licin.Dulu kecik2 main congkak guna benda ni la,tp xdapat isi bnyk2 sbb dia lg besar dari guli.

Tp tujuan aku beri ruang utk si pohon getah ni berada dlm blog aku adalah utk menyedarkan sebenarnya penting jugak mencintai dia sbb sanggup badannya ditoreh2,darahnya mengalir2 demi kesenangan dari segi kewangan dan kemudahan seperti tayar n sebagainya utk manusia.

Pengajaran dari pohon ni kalau korg perasan,walaupun buruk,walaupunpun busuk n hina mcm mana sekali pun,setiap darinya memiliki keistimewaan.....renung2kan dan slmt beramal..hehehe....

8 comments:

  1. ak tak penah g ladang getah ngn kutip biji getah..nak jugak!!!haha

    ReplyDelete
  2. haha...2 la die,rugi au.ishhh cik roslee ni xnk dedahkn kt ank die..hakhak...

    ReplyDelete
  3. spe????air batu xpenah g gak???cian2....haha

    ReplyDelete
  4. aku mrujuk kt si hawa tu la...aku ni rlek je ngopek lanton....noreh pn okey je...hahaha

    ReplyDelete
  5. haha....nth hai c hawa tu..wei air batu,aku knl ko ke x ek???

    ReplyDelete